LCHF Trollet

Kokboksutmaning - exotiska frukter


Pakistansk kyckling i mangosås


4 portioner:

4 kycklingfiléer
2 mango
2½ dl kycklingbuljong
4 vitlöksklyftor
6 piripirifrukter
½ msk chilipulver
1 msk curry
en eller annan kvist färsk basilika

1. Skala vitlöksklyftorna och skär dem i 2-3 bitar
2. Koka kycklingfiléerna i buljongen tillsatt med vitlök och piripiri i 25 minuter
3. Skala mangon och klyv den. Skär bort allt kött från kärnan och från skalen om något sitter kvar där.
4. Kör mangoköttet till fint mos i matberedaren. Hacka basilikan grovt. Spara gärna någon kvist till dekoration.
5. Tag upp kycklingen och håll den varm. Sila buljonen.
6. Blanda mango med buljong i en kastrull. Låt koka upp och rör ner curry och chilipulver. Låt sjuda i någon minut. Till sist blandar du i den hackade basilikan.
7. Skär kycklingen snett över i breda strimlor. Sereras direkt på tallrikarna. Häll såsen runt om. Dekorera med en kvist basilika.

Fanns ingen färsk basilika så jag tog frysta blandade örter. Utökade med smetana för fettkvoten... Mangon är ingenting för dom som kör strikt lchf med sina 15g kh/100g, men jag tycker jag kan unna mej det ibland;). Blev så himla gott!! Jättekul ide från  Eleonore http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/ så man får vidga sina vyer!! =))



madelein - mamma till sex, tillgångar; Autism - ADHD

Tack, nu är jag hemma igen och lagt ut lite bilder!

messan

Ser och låter väldigt gott. Ha en fin kväll!

Kram

Jasmine

Roligt att du deltar i Eleonores utmaning. :)



Svar: Visst är det mysigt att minnas, det är något av det bästa i livet.



Du får krya på dig.



Kram

Ewa (mamma till 6 döttrar)

Mmmmm både ser och låter väldigt gott :)



Kram

Bella Davis - MODELL BLOGG

låter ju helt underbart, och de där ser helt underbart gott ut!

för de var det väl? kraam :)

Vivi

Wow! Vilket spännande recept, jätte roligt val verkligen! Jag hade också Mango i mitt recept, he he ... men det var ju mer flytande ;P

Kramar!

milla

kokboken har jag inte sett förut och maträtten ser verkligen ut att vara god.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress