LCHF Trollet

Zum Franziskaner

Mat & malT i UniK miljÖ

 Zum Franziskaner är en av Stockholms äldsta restauranger och vi bjuder på en vacker och genuin men samtidigt avslappnad miljö.

Temat är Svensk-Tyskt och husmanskost ligger oss

mycket  varmt om hjärtat.

Ölhallen är förmodligen ensam i sitt slag med  gammal fin jugendinredning, stuckatur och träpanel från 1910.

Så här skriver Zumen om sej själva på hemsidan

 En riktig gammal ölhall som vi besökte i veckan
Gillar man öl och husmanskost är detta ett måstebesök

Bötet Barley Wine bryggdes första gången sommaren 2007 och blev den hittills starkaste öl som vi bryggt fram.

Framställningen av Bötet är lite speciell då vi bara vill åt den starkaste vörten från mäskningen. Vi tar till vara på den starka vörten och låter den vila medans vi lakar vidare på den svagare vörten och brygger en annan öl på den. 2007 blev det Jubileum Ale och 2008 bryggdes DIPA och ESN av den svagare vörten. Efter att öl nr. 2 är bryggd tar vi tillbaka den starka vörten till koket och gör Bötet Barley Wine.

Bötet Barley Wine har fått sitt namn från den udde som Järflottaborna använde för att ro mellan fastlandet och ön. Bötet är bryggt på Pale ale malt samt 3 olika karamell malt humle som använts är Santiam, Chinook och Cascade dessutom är det kryddat med honung från den lokala bigården Herrö.

Som alla våra öl är den opastöriserad – och bryggd med omsorg och kärlek.

Många av Nynäsölen har jag provat med aldrig Bötet, här med friterad västerbottenost och hjortronsylt

Informationen är från Nynäshamnsångbryggeri.se

Znogge

Det låter som ett ställe för Husse men inget för mig :D Öl är sällan min grej...

Svar: Jag lovar, det finns annat=))
LCHF Trollet

Jennifer

Ja det är faktiskt riktigt roligt, och det roligaste är gemenskapen man får i och med möten och events =). Jag kommer lägga ut recensioner och tips på produkter här på bloggen, men är du intresserad av att kika i katalogen skickar jag gärna länken till dig på mejl =). Kram

Svar: Blir toppen att följa på bloggen=)
LCHF Trollet

elin

Åh husmanskost är ju bästa maten!<3

Svar: absolut, jag får det ju ganska ofta på jobbet;)
LCHF Trollet

Linnéa

Haha, ja det kan man fråga sig, expert på att glömma av saker jag köpt eller fått 😋

Angelica Wåhlin

Spännande ju! Vad tyckte du??

Svar: Grymt bra, med lite tur ska Micke jobba där lite;)
LCHF Trollet

Yasmine

Låter spännande! :D

Sarah

Själv gillar jag inte öl men najs med en ölhall för dom som gör det :)

Svar: Finns ju mat också;)
LCHF Trollet

Carolina

Intressant fakta! :)

Sv; tycker absolut du ska ta och beställa en sån här härlig box! :D

Amanda

Åh vad spännande 😃

Johanna

Trevligt med en ölhall för de som drick öl :)

Pauline Hurtig

jag gillar tyvärr inte öl, klara inte alls av de, inte ens att dofta.

Carro

Vilket härligt ölställe! 😍

Svar: Verkligen!
LCHF Trollet

Christian

"Zum Franziskaner" låter som en restaurang för mig :)

Svar: Det kan vara så, hör av dej när du åker till hufvudstaden;)
LCHF Trollet

cecilia

så mysigt!! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress