LCHF Trollet

Teneriffa
Här var jag för första gången över jul
Vi gjorde inte många knop men har läst på lite om man åker tillbaka.
Teneriffa är den största av Kanarieöarna som delas in i 7 större och några mindre öar.
Den ligger ca 27 mil från Afrikas nordvästra kust.
Santa Cruz de Tenerife är huvudstaden och där bor ca 200000 av öns totalt ca 800000 invånare.
Den snötäckta vulkanen Teide är öns högsta punkt och mäter 3718m.ö.h.
Teneriffa bildades för ca 7 miljoner år sedan...
1797 förlorade Nelson sin högra arm när han försökte landsting...
27 mars 1977 (min 7 årsdag) skedde en stor flygolycka här. 2 Boeing 747 kolliderade på landningsbanan och 583 människor omkom.
Något vi missade är nationalrätten "Coneju en Salmorejo" Kanin! 
Vi provade däremot "Papas arrugadas" Kanarisk potatis stod det i dom svenska menyerna och det är potatis kokt i havsvatten. Den kokas tills allt vatten ångat bort. Gott men kanske inte jättespeciellt...
Pauline Hurtig

så roligt att läsa på lite!

Days by Johanna

Det var flera år sedan hon tog ett inlägg från mig och det var om min bloggträff, så jag kände det gjorde inte så mkt att hon spred den vidare :P Men de andra som tar det hårt borde polisanmäla istället för vara i en grupp..

Ami

Så härligt att ni firade jul i värmen! Då kanske det blir en ny resa dit nästa jul :)
Och just Teneriffa har jag aldrig varit på, så det var kul med lite info om ön!

JoJo

kul fakta!

Znogge

Kanin hade jag ytterst frivilligt avstått ifrån men det är naturligtvis en smaksak.

Svar: Jag smakar det mesta en gång😉
LCHF Trollet

annelie

tenneriffa är fint

Svar: Ja absolut!
LCHF Trollet

Violen%2525252520p%25252525E5%2525252520Brandholmen

Har aldrig varit på Teneriffa men nu har jag lärt mig lite om den ön. Finns med på listan över tänkbara resmål!
Ha det bra!

Linnea

Så himla resesugen man blir :)

Amanda

Intressant läsning 😃

Zyllah

Jag skulle gärna åka dit på semester någon gång. <3

marianne

Det är skönt att bara vara också, det kan vara stressande om man vill "se allt" vilka utflykter man ska välja...
kram

Eva Trillian

Teneriffa - där har sonen släkt och tillbringade ett par veckor i december - själv har jag aldrig varit :) Men, vem vet -en dag så ...
Ledig i två veckor kan ju vara skönt - skönare om man väljer den ledigheten själv kanske (försökte kommentera på ditt nästa inlägg men fick inte upp någon kommentarsruta! :) )
Sv: Lvl 27 :)

Svar: Vet inte varför det blir så ibland
LCHF Trollet

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag älskar sådana potatisar med mojosås, vi har det alltid på julbordet :)

Det blev faktiskt mildare under dagen, så jag mådde genast bättre och gav mig ut i backen igen :D

Carro

har aldrig varit där men skulle vilja! kan inte kommentera ditt senaste inlägg, vet inte varför men ska du till Hawaii? :D

Svar: Nä, svärmor och svärfar har varit där. Jag får nöja mig med Göteborg och Dublin😂
LCHF Trollet

Therese Bjärstig

Jag gillade dessa potäter och särskilt den gröna och röda såsen till 👍🏻

annelie

skönt o va ledig :D

Svar: Absolut!
LCHF Trollet

Veiken

Det går tyvärr inte att kommentera ditt senaste inlägg.
Du har ju redan planerat det mesta av din två lediga veckor! Njut av dom!

Svar: Ibland blir det så, vet inte varför. Njuta ska jag!
LCHF Trollet

Veiken

Vi landade på Tenerife en vecka efter den stora olyckan......
Papas arrugadas är så himla gott - det är dom goda såserna som gör susen! :)

Svar: Oj, har du varit tillbaka?
LCHF Trollet

cassandra gigel

intressant :D

my

Har varit där två gånger, väldigt fint :)

Svar: Detta var min första
LCHF Trollet

Amanda Forsman

Teneriffa verkar fint!

Sara Ekman

Teneriffa har jag inte varit på, bara Gran Canaria och Lanzarote :)

Svar: Grand Canaria besökte jag som 7åring 😂
LCHF Trollet

N

Inte varit där faktiskt!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress